60-proc. limit (maksymalnie 6 tys. zł) obowiązujący przy autach osobowych, dotyczy tylko jednej transakcji cywilno-prawnej – umowy leasingu. Natomiast wykup auta po zakończeniu umowy leasingu jest już nową transakcją. Pozwala to
odliczyć VAT od firmowego samochodu dwa razy: w czasie trwania umowy leasingu od opłaty wstępnej i rat leasingu oraz po jej zakończeniu
od wartości wykupu. Auto wykupuje się po ustalonej wcześniej cenie i otrzymuje za to fakturę VAT.
Transakcja zaczyna być opłacalna jeśli wykup jest wysoki a cena samochodu
przekracza 60 000 zł brutto. Korzyści podatkowe będą największe przy krótkich: dwu-, trzyletnich umowach leasingu operacyjnego. Realna do uzyskania wartość wykupu mieści się w przedziale 1-20%, choć może też być wyższa.
Wysoki wykup ma kilka zalet. Maleją miesięczne raty, dzięki czemu firma może pomyśleć o zakupie droższego auta, niż przy leasingu z niskim, np. 1% wykupem. Ponadto jeśli przedsiębiorca zamierza sprzedać samochód od razu po wykupie, nie zapłaci fiskusowi wysokiego podatku dochodowego – będzie mu winien różnicę pomiędzy wartością wykupu a ceną, za jaką sprzedał samochód.
Są i wady wysokiego wykupu. Wykup to część niespłaconego kapitału, która generuje odsetki do samego końca trwania umowy leasingu. Im wyższy wykup, tym więcej odsetek do spłaty i tym droższy staje się leasing. Mimo to możliwość odliczenia VAT od wykupu rekompensuje wyższy koszt leasingu przy krótkich umowach leasingu. Inną wadą wysokiego wykupu są małe raty leasingu, a tym samym mała tarcza podatkowa dla firm, które szukają kosztów uzyskania przychodu.
Możliwość dwukrotnego odliczenia VAT od samochodu występuję
wyłącznie w leasingu operacyjnym, nie występuje natomiast przy kupnie za gotówkę lub w kredycie. Ponadto przy samochodach w cenie powyżej 90 000 zł brutto leasing staje się jeszcze bardziej opłacalny,
sprawdź dlaczego >>Dowiedz się więcej o leasingu:
-
Czym jest leasing?-
Leasing operacyjny i finansowy - różnice-
Leasing konsumencki