Zacznij od zaplanowania każdego kroku, poświęć czas na
planowanie. Jeżeli nie masz na to czasu w tygodniu, możesz to robić np. w sobotę (pamiętaj, nawet pracując dla kogoś jesteś zawsze samozatrudniony i pracujesz dla siebie). Po zaplanowaniu swoich działań w poniedziałek możesz zabrać się do pracy. Jeśli dobrze zaplanujesz pracę, wykonasz jej o wiele więcej, niż bez planowania, ponieważ czas nie cieknie Ci przez palce – w każdej chwili wiesz, czym masz się zająć. Oczywiście mogą zdarzyć się nieprzewidziane sytuacje, które sprawią, że musisz zmienić nakreślone wcześniej plany, lecz generalnie nie pozwalaj, aby ktoś lub coś burzyło Ci Twój plan (dowiedz się więcej o tym,
jak w prosty sposób zaplanować swój czas).
Wspomniana wcześniej sobota (lub inny dogodny dla Ciebie dzień) będzie czasem, w którym nie tylko zaplanujesz działania na kolejny tydzień, ale również
przeanalizujesz swoje dotychczasowe akcje. Prostym sposobem na dokonanie analizy minionego tygodnia pracy (lub lepiej poszczególnych działań) jest zadanie sobie 2 pytań:
1) Co zrobiłem dobrze?
2) Co zrobiłbym inaczej? (w domyśle lepiej)
Naturalnie możesz zadawać sobie więcej pytań, jak chociażby „Czego się nauczyłem w tym tygodniu?” Przyswojone lekcje zawsze możesz zapisać w
dzienniku doświadczeń. W dokonaniu skutecznej analizy bardzo pomocne są notatki lub raporty generowane przez programy komputerowe na podstawie wprowadzonych przez Ciebie danych. Świat jest pełen ludzi, którzy codziennie podejmują te same akcje i są zdumieni, że nie osiągają innych rezultatów. Nie bądź jednym z nich. Systematyczna samoanaliza pomoże Ci skorygować Twoje działania i naprowadzi Cię na lesze rozwiązania.
Sprzedawca powinien działać entuzjastycznie, więc obudź się i włóż w pracę trochę entuzjazmu.
Entuzjazm pokona Twój strach, sprawi, że nerwy będą pracować na Twoją korzyść, ponadto udziela się osobom dookoła. Nie musisz się znacznie poprawiać w tym co robisz – entuzjazm sam Cię poprowadzi. Jak sądzisz, co decyduje w większej mierze o sprzedaży – entuzjazm czy wiedza na temat oferowanego produktu? Badania pokazały, że w 80% decydujące znaczenie ma entuzjazm sprzedawcy.
Jeżeli w to, co mówisz, nie włożysz nieco entuzjazmu, nie przekonasz innych (zwłaszcza, jeśli dopiero zaczynasz sprzedawać dany produkt/usługę i nie masz jeszcze dużej wiedzy). Entuzjazm (podniecenie) to największa tajemnica handlu i on prowadzi Cię do sukcesu. Mam dla Ciebie dobrą wiadomość - można się nauczyć entuzjazmu. Usiłując działać entuzjastycznie naprawdę go odczuwasz, dlatego co dzień zmuszaj się, by działać z wielką energią i obserwuj, jak zmieniają się osiągane przez Ciebie rezultaty.
Pomimo entuzjastycznej postawy każdy dobry sprzedawca (i nie tylko sprzedawca) powinien systematycznie
podnosić zasób swojej wiedzy w zakresie oferowanego produktu/ usługi i branży w której działa. Dlatego czytaj książki o produkcie, uczęszczaj na kursy, seminaria i konferencje poświęcone Twojej branży. Ponadto poszerzaj wiedzę z zakresu sprzedaży – ucz się, ucz się, ucz się! :) Oprócz tego podpatruj, jak pracują najlepsi ludzie w Twojej firmie, pytaj ich jakie akcje podejmują, że osiągają dobre wyniki, jakie książki czytają itd., a potem wprowadzaj w życie zdobytą wiedzę, aż sam zaczniesz osiągać dobre wyniki.
Człowiek nie rodzi się sprzedawcą, lecz staje się nim poprzez niezliczone doświadczenia sprzedażowe oraz naukę. Ty też możesz zostać świetnym sprzedawcą, bowiem jest to zawód wyuczalny, jak każdy inny.