Co to jest MLM?
Marketing wielopoziomowy, zwany też marketingiem sieciowym lub MLM (skrót od angielskiego multi-level marketing) określa sposób działania firmy i jej dystrybutorów (współpracowników). Polega na bezpośrednim oferowaniu towarów lub usług klientowi, często u niego w domu. Mamy więc do czynienia ze sprzedażą bezpośrednią, często wymagającą przeprowadzenia prezentacji oraz udzielenia szerokich wyjaśnień klientowi.
Wg danych
Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej sprzedaż netto zrzeszonych firm wyniosła w 2009 r. niemalże 2,3 miliarda złotych. Obrót ten został wygenerowany przez ok. 669 tys. sprzedawców, czyli przeciętna sprzedaż na osobę wyniosła niespełna 3500zł. Sprzedaż bezpośrednia jest zdominowana przez panie stanowiące 88% tej grupy. Dla 85% ludzi zrzeszonych w strukturach MLM jest to dodatkowe źródło dochodu. Z danych PSSB dowiadujemy się, że zdecydowanie najczęściej sprzedawane są w ten sposób kosmetyki (68,3% sprzedaży). Ponadto dużą popularnością cieszą się suplementy diety, artykuły dietetyczne oraz sprzęt AGD. Listę firm tego typu działających w Polsce znajdziesz
tutaj.
W jednej ze swoich książek Robert Kiyosaki (autor bestsellera
Bogaty ojciec biedny ojciec) wyraża bardzo pochlebne opinie na temat pracy w firmach MLM. Rzekomo
podobnego zdania jest Donald Trump, amerykański miliarder. Sprawdźmy więc jak to jest z tą pracą w MLM.
Po pierwsze produkt. Produkty oferowane za pośrednictwem dystrybutorów są zazwyczaj unikalne i bardzo dobre, lepsze od większości produktów dostępnych w zwykłych sklepach. Budzą pożądanie i niestety (dla klienta i sprzedawcy) lub na szczęście (dla sprzedawcy) są drogie. Piszę niestety, ponieważ w Polsce ciągle jeszcze przeciętna rodzina dysponuje niewielkim budżetem i większość dochodów przeznacza na zaspokojenie podstawowych potrzeb, przez co nie każdy pozwoli sobie na drogi produkt.