Na doprowadzenie do podjęcia przez kogoś decyzji po Twojej myśli składa się o wiele więcej czynników, niż tylko Twoje szczęście i kaprys tego kogoś. Osoby mające doświadczenie w dziedzinie kontaktów międzyludzkich znają i wykorzystują kilka technik, które zwiększają prawdopodobieństwo, że inni podejmą decyzje po ich myśli (to znaczy, że zrobią to, czego się od nich chce).

Oto cztery sprawdzone metody:
1) Przedstaw rozmówcy powody, dla których powinien postąpić po Twojej myśli - wszystko robione jest z jakiegoś powodu, toteż jeśli chcesz, by ktoś coś zrobił, przedstaw mu powód, dla którego miałby to zrobić. Pamiętaj, by podany przez Ciebie przykład był dla niego powodem istotnym (to znaczy by przyniósł JEMU jakąś korzyść). Błędem byłoby tu przytoczenie powodu korzystnego przede wszystkim dla Ciebie. Innymi słowy, mów ludziom ile skorzystają, decydując się na zrobienie tego, czego Ty od nich chcesz. Nie mów im ile Ty na tym skorzystasz.
2) Zadawaj "pytania na tak". Żeby ktoś odpowiedział "tak" na istotne dla Ciebie pytanie, najpierw musisz wprowadzić go na odpowiednie tory myślowe. Według Briana Tracy można to osiągnąć dzięki uzyskaniu 6 pozytywnych odpowiedzi (TAK) na stawiane przez Ciebie pytania, np. Chyba woli pani kupić rzecz trochę droższą, ale za to trwałą, niż taką, która jest tańsza, ale zaraz się rozpadnie? (Oczywiście woli). Po sześciu „tak” z kolei rozmówca jest już nastawiony „na tak” i jest bardziej prawdopodobne, że odpowie "tak" na istotne dla Ciebie pytanie.
"Pytanie na tak" jest to pytanie, na które odpowiedź zawsze będzie twierdząca. Pamiętaj o tym, by "pytania na tak" zadawać we właściwy sposób, to znaczy by kiwać głową potakująco w czasie wypowiadania pytania i by używać w pytaniu "ty", "pan", "pani" itd.:
- Na pewno chce pani mieć dobry toster, prawda? (kiwasz potakująco głową).
- Chce pani mieć elegancka sukienkę, tak? (kiwasz potakująco głową).
3) Dawaj rozmówcy wybór pomiędzy dwoma "tak". Oznacza to po prostu dawanie rozmówcy wyboru pomiędzy dwoma sposobami odpowiedzenia "tak" na Twoje pytanie. Zamiast „Czy chce pani w kolorze zielonym?” (Możliwe odpowiedzi to „tak chcę”, lub „nie, nie chcę”) powiesz „Woli pani w kolorze zielonym czy niebieskim?” (wybór między dwoma „tak”). Czy woli pan zapłacić gotówką, czy kartą? (a nie: "Może by pan to kupił?"). Cokolwiek wybierze, zaakceptuje to, co Ty sugerujesz.
Jest to znacznie lepsze od dawania ludziom wyboru pomiędzy "tak" i "nie”. Zręczność polega na tym, by skłonić ich do zrobienia tego co chcesz albo na jeden, albo na drugi sposób. Metoda ta działa o wiele lepiej niż dawanie ludziom wyboru pomiędzy odpowiedzią "tak" albo "nie".
4) Nastawiaj się na to, że rozmówca odpowie "tak" (oznacza to pewność siebie). Dodatkowo musisz wywołać u niego wyraźne odczucie, że oczekuje się od niego, by powiedział "tak". Prawie wszyscy ludzie zaczynają od neutralnego nastawienia i można ich ukierunkować. Wielu z nich bez wahania zrobi to, czego od nich chcesz, gdy tylko dasz im znać, że tego się po nich spodziewasz.
Bibliografia:
Les Gibelin – Umiejętność obcowania z ludźmi